|
|
Ján Hianik – Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta telesnej výchovy a športu, Katedra hier Kľúčové slová: hádzaná, tréningová jednotka, mikrocyklus, obranné herné činnosti Základnou organizačnou formou v športovej príprave je tréningová jednotka. Jej charakteristickým znakom je prirodzená jednota vyučovacej činnosti trénera a učebnej činnosti hráčov. Obaja aktívne spolupracujú pri osvojovaní si herných činností, prostredníctvom ktorých pôsobia na rozvoj pohybových schopností a súčasne aj na psychický, sociálny a morálny vývoj hráčov. Obsah tréningovej jednotky vychádza z plánovania mikrocyklu. Každý tréner si na základe poznatkov teórie športového tréningu a vlastných skúseností so zaťažením naplánuje model týždenného tréningového programu pre súťažné (hlavné) obdobie, ktorý by mal zabezpečovať: 1. hodnotenie herného výkonu družstva
Príklad mikrocyklu v súťažnom období pre vrcholové družstvo mužov Počet tréningových dní 5 Počet zápasov 1 Počet odpočinkových dní 1 Počet tréningových jednotiek 9 Počet tréningových hodín 14 Počet hodín teoretickej prípravy 1 Počet hodín regenerácie 3 Týždenný rozpis tréningových jednotiek: PO UT ST ŠT PI d p d p d p d p p posil. hala hala hala posil. hala hala hala hala 60 105 90 105 60 105 90 105 120 (min.) d - dopoludnia, p - popoludní V pondelok a stredu doobeda je na programe posilňovňa a kompenzačné cvičenia. V utorok a štvrtok doobeda absolvuje družstvo individuálny tréning, ktorý je zameraný na zdokonaľovanie individuálnych herných činností, súhru dvojíc - trojíc hráčov a špeciálny brankársky tréning. Poobedňajšie tréningové jednotky sú vyhradené na súhru družstva v obrannej a útočnej fáze. V pondelok a stredu hráči absolvujú komplexnú regeneráciu – plávanie, regeneračný bazén, saunu a masáž. Vždy pred prvým tréningom družstva v mikrocykle je naplánované hodnotenie herného výkonu v predchádzajúcom zápase a príprava na nastávajúceho súpera. Hodnotenie realizujeme v miestnosti, kde môžeme využiť DVD (video), prípadne tabuľu. Iba v nevyhnutných prípadoch hodnotíme herný výkon družstva v športovej hale. Najvyššie zaťaženie je obyčajne naplánované na pondelok až stredu, vo štvrtok a piatok dávame dôraz na intenzitu zvolených cvičení a regeneráciu organizmu pred zápasom. Ak má družstvo možnosť hrať prípravný zápas, najvhodnejší termín v týždni je utorok. Trvanie tréningovej jednotky by sme mali modelovať na podmienky zápasu. Časová štruktúra zápasu v minútach je nasledovná: rozcvičenie prestávka prvý polčas prestávka druhý polčas SPOLU 35 5 35 10 35 120 min. „čistý“ čas zaťaženia 20 - 25 - 25 70 min. Z uvedeného vyplýva, že tréningová jednotka v súťažnom období by mala trvať maximálne 120 minút. V hlavnej časti tréningu by sme mali naplánovať dve 30 až 35 minútové časti zaťaženia, ktorými modelujeme prvý a druhý polčas zápasu. Obyčajne stačia na to dve prípravné hry alebo dve herné cvičenia. V popoludňajších tréningových jednotkách (ak družstvo má zaradený doobedňajší tréning) je možné skrátiť čas rozcvičenia organizmu na 15 až 20 minút. Tréner si zvolí metódy a prostriedky, pomocou ktorých plní cieľ a úlohy tréningu. Podľa konkrétnej didaktickej úlohy rozlišujeme nasledovné typy tréningov:
Tréningová jednotka v hádzanej trvá obyčajne 90 až 120 minút a sa skladá z niekoľkých častí. Každá časť má svoju osobitnú funkciu a úlohu, pričom navzájom tvoria jeden celok. Štruktúra tréningovej jednotky v hádzanej sa skladá zo štyroch častí:
a) nástup b) oboznámenie sa s cieľom tréningovej jednotky c) vytvorenie pracovnej atmosféry (motivácia a koncentrácia hráčov) na splnenie úloh tréningovej jednotky.
a) rozohriatie (telesná príprava hráčov na nasledujúce zaťaženie – prekrvenie svalov) b) všeobecná časť rozcvičenia (cvičenia, ktoré v krátkom čase pripravia jednotlivé svalové skupiny do pohotovostného stavu) c) špeciálna časť rozcvičenia (rozcvičenie, ktoré priamo súvisí s činnosťou v hlavnej časti tréningu)
a) nácvik a zdokonaľovanie herných činností b) riadená alebo voľná hra c) cvičenia na rozvoj pohybových schopností
a) upokojujúca časť (fyziologicky nenáročné hry, relaxačné a kompenzačné cvičenia) b) nástup c) zhodnotenie tréningovej jednotky Tréner využíva na tréningovej jednotke v hádzanej najčastejšie nasledovné didaktické metódy a postupy: a) metóda praktického cvičenia, metóda ukážky, verbálna metóda, b) postup vcelku, od častí k celku, od celku k častiam. Na zvýšenie účinnosti didaktických metód má vplyv aj primeraný výber organizačných foriem práce. Tréningy v hádzanej sa väčšinou organizujú hromadnou formou práce, individuálna a skupinová je využívaná menej, čo je na škodu tréningového procesu. Osobitne významnou otázkou stavby tréningovej jednotky je obsahová nadväznosť jednotlivých častí. Jej rešpektovanie poukazuje na odbornú úroveň trénera a výrazne ovplyvňuje účinnosť práce s hráčmi. Účinnosť tréningovej jednotky sa ovplyvňuje predovšetkým: ü vytvorením vhodnej pracovnej atmosféry, ktorá je založená na vzájomnej dôvere a úcte (vhodná úroveň motivácie trénera a hráčov), ü primeranými nárokmi na obsah tréningu vzhľadom k úrovni výkonnosti hráčov (nízke a príliš vysoké nároky hráča neaktivizujú, nerozvíjajú jeho tvorivosť a samostatnosť), ü vhodným výberom didaktických metód a postupov (pozor na vhodný prístup trénera k hráčom), ü primeraným výberom cvičení na nácvik a zdokonaľovanie herných činností (pozor na jednotvárne tréningy), voľbou vhodného zaťaženia v tréningovej jednotke, ü organizačným zvládnutím tréningovej jednotky (výber organizačných foriem), ü osobitným prístupom k problematickým a talentovaným hráčom (individuálny prístup), ü vhodnou komunikáciou so skupinou hráčov (kolektívne riešenie problémov) ü pravidelným vyhodnotením tréningových jednotiek, ü objektívnym hodnotením správania sa hráčov a ich výslednej pohybovej výkonnosti.
© 2007 HANDBALL SK [ handball @ handball.sk ] design : Marian Rummel
|